مهارت در ایجاد رابطه مناسب با دیگران بر توانایی­ها و اعتماد به نفس ما می افزاید.هر چه بهتر با دیگران راطه برقرار کنیم ، مسئولیت­ها یمان را بهتر به مرحله اجرا می ­گذاریم و در نتیجه در حرفه خود موفق­تر بوده و درآمد بیشتری را به خود اختصاص
می­دهیم .

نحوه ارتباط ما در مـیزان حمایت و کمکی کـه از سـوی دیگران دریافت می­کنیم ، مستقیـما تاثـیر می­گذارد .


عوامل زیر مانع از یک ارتباط صحیح و مناسب می­باشد:

1- فقدان دانش و اطلاعات

2- مشخص نکردن دقیق اولویت­ها

3- خوب گوش نکردن

4- فقدان درک کامل سخن گوینده و کوتاهی در پرسش

5- فکر از پیش پنداشته

6- عدم توجه به نیازهای دیگران

7- خوب فکر نکردن و زود نتیجه ­گیری کردن

8- از دست دادن صبر و شکیبایی و وارد بحث و جدل شدن

شیوه های ایجاد رابطه مثبت


ارتباط فرایندی است که طی آن یک یا چند نفر به تبادل خبر ، اطلاع ، نقطه نظرها ، گرایش­ها و تجارب خود می­پردازند .

  
درمجموع دوستی های پایدار و موفق ، روابط خانوادگی گرم و موفقیت­های تحصیلی و شغلی و در نهایت جذب افراد به مهارت­های ارتباطی ما بستگی دارد به طوری که زیر بنا و شالوده موفقیت در جذب افراد برقراری ارتباط مناسب است .
امروزه ارتباط با دیگران ، یکی از مهم­ترین و در عین حال با ارزش­ترین بخش از زندگی هر یک از ما را تشکیل می­دهد .
هر یک ازما چه در محیط کار و چه در محیط خانه ، با دیگران به نوعی در ارتباط هستیم . در واقع بیشترین ساعت عمر ما در ارتباط با دیگران سپری می ­شود . در نتیجه نوع این ارتباط در زندگی هر کس نقش بسیار مهمی را ایفا می­کند .

گر نحوه ارتباط با مردم صمیمی دوستانه و مثبت باشد ، اوقات زندگی دلپذیر می­شود و یا به عبارتی در گذر عمر اثر دلچسب و مثبت بر روحیه ما باقی می­گذارد و بالعکس اگر ارتباط خصمانه و توام با احساسات منفی باشد اثرات این نوع ارتباط مستقیما به ما باز می گردد.

کسانی که نمی­توانند نظر دیگران را به خود جلب کنند و با آنها دوست شوند از آن جهت است که در برخورد با آنها رفتاری مطلوب ندارند . مثلا در هنگام صحبت کردن چهره آنها درهم است ، به چشمان طرف نمی­ نگرند ، خنده به چهره آنها نقش نمی­بندد و ..

چهره شاد با نگاه مشتاقانه همراه با تبسم می­تواند هر کسی را به خود جلب کند .
رمز موفقیت در ارتباط با دیگران این است که آنها را دوست بداریم .
کسی که مردم را دوست ندارد و در وجود خود علاقه­ ای نسبت به آنها احساس نمی­کند ، همیشه تنها است و در زندگی بیش از دیگران دچار سختی و مشکلات می ­شود .


تبسم


یک تبسم خوشایند نشانه آمادگی برای پذیرش دوستی با دیگران تلقی می­شود .
تبسم همه جا نشان آن نیست که شما از زندگی خود راضی و شاد هستید ولی هنگامی که با فردی آشنا مواجه می ­شوید یا می خواهید با کسی اظهار دوستی کنید ، تبسم شما محیط مساعدی برای رابطه دوستانه شما با او بوجود می ­آورد .
هر چه رفتار و حرکات چهره شما در جلب دوستی مؤثرتر باشد توفیق شما در برقراری ارتباط بیشتر خواهد بود .


برخورد خوش


زمانی که در برخورد با دیگران رفتار شما سرد و دور از نشانه های دوستی است ، نبایستی انتظار داشته باشید که طرف مقابل به دوستی با شما تمایل داشته باشد .

در برخورد با دیگران گشاده رو باشید و با حرکات سرو دست و چهره خویش علاقه و تمایل خود را برای جلب دوستی آنها نشان دهید و مطمئن باشید که در این رابطه رفتار شما بدون پاسخ نخواهد ماند .

برخورد سرد و عاری از دوستی ، طرف مقابل را از شما دور می­کند . با فردی که می خواهید دوست شوید رفتاری دوستانه داشته باشید . برخورد خشک و سرد با دیگران فرد را در موضع دفاعی و عدم آمادگی برای ارتباط قرار می دهد .


رفتار دوستانه


با رفتار خوب نشان دهید که به طرف صحبت خود علاقمند هستید و برای گفته ­هایش اهمیت قائل می­شوید .

در گفتار خود با طرف مقابل نقش متکلم وحده را بازی نکنید . بگذارید او هم به نوبه خود درباره مطلبی که مورد بحث است اظهار نظر کند .

رفتار آدمی به منزله زبان غیر کلامی او تلقی می­شود . قضاوت افراد به ظاهر رفتار دیگران است نه به باطن آنها .

شما هر قدر آدم اجتماعی و علاقمند به حفظ روابط با دیگران باشید مادامی که نتوانید در این رابطه رفتار مطلوب از خود نشان دهید در مقصود خود که جلب دوستی دیگران است ، موفق نخواهید شد .


تماس برای برقراری رابطه


در بسیاری از فرهنگ­ها اولین نشانه رابطه و دوستی بین دو تن دست دادن است . شما با فشردن دست کسی که با او مواجه می­شوید ، عملا به او نشان می­دهید که مایل به ایجاد رابطه و دوستی با او هستید بنابراین شما سعی کنید در این کار پیشقدم باشید .

خود را بانام معرفی کنید و یقین بدانید که شما با طرز رفتار باب رابطه و دوستی را باطرف مورد بحث خود خواهید گشود.

به طرف مورد صحبت خود بگویید به دوستی با او علاقمند هستید و مایلید هر چند گاه او را ملاقات کنید .


برخورد نگاه


زبان نگاه ، زبانی موثر است و شما با نگاه کردن خود به طرف مقابل می فهمانید که به صحبت کردن با او علاقمند هستید . اگر سخن می­گوید شما همچنان به صورت و چشم او نگاه کنید . با این عمل به او خواهید فهماند که مایلید حرفهایش را بشنوید .

فراموش نکنید که نگاه کردن به صورت فردی که مورد صحبت شماست در ایجاد دوستی با او اثری فوق­ العاده دارد. هنگامی که او تبسم می­کند شما هم به آن پاسخ بدهید و مخصوصا وقتی که صحبت می­کند به او بنگرید .

بدیهی است خیره شدن به چهره طرف مورد صحبت ممکن است در پاره ­ای از موارد نتیجه عکس داشته باشد یا موجب بدگمانی یا سوءظن شود و یا او را ناراحت کند بنابراین در این کار باید جانب احتیاط را از دست ندهید .

گاهی نگاه کردن بدون ابراز توجه به طرف مقابل نشانه عدم توجه فرد به طرف مورد صحبت تلقی می ­شود و حتما از این طرز نگاه کردن احتراز کنید .


حرکت سر به نشانه تایید


هنگامی که طرف مقابل شما به صحبت و گفتگو می ­پردازد با حرکت سر سخنانش را تایید کنید . یک حرکت سر به نشانه قبول سخنان طرف مقابل ، همراه با تبسم و رفتاری دوستانه می تواند شما را در ایجاد رابطه و دوستی با او موافق گرداند .